Tidlig Desember 2023, begynte jeg å tenke over mengden spill kjøpt, kontra mengden spill spilt. Steam er en platform med alt for mange salg, og en ønskeliste, som gjør at man ender opp med å kjøpe ting bare fordi de er på salg, og fordi man "kommer til de etter hvert".
Akkurat det med å komme til det har en lei tendens til å ikke skje, så da sitter vi der da, men hundrevis av titler i biblioteket. Vi leter gjerne daglig etter noe nytt å spille, men ender nok en gang opp med noe hjernedødt vi allerede har hundrevis av timer i. (Jeg ser deg, Bloons TD6, og vi må skilles nå).
Til jul fikk jeg 4 spill fra ønskelisten min av kompiser. Final Fantasy 1, 2, 3 og 6, i Pixel-remaster serien.
Nå skjønte jeg at det var på høyt tid. Steam-biblioteket mitt er på over 300 spill(i skrivende stund), og jeg har sikkert bare spilt 20%, og fullført kanskje 10%.
Jeg åpnet Google Sheets, og satte meg ned. Listen over spill som definitivt skulle spilles, tiden det ville ta å runde, samt fullføre (Takk, howlongtobeat.com) og et lite tidsskjema som skulle holde meg på rett spor. 540 timer, tydeligvis. For å runde samtlige jeg hadde notert ned. Og 1140 for å fullføre alle. En gigantisk oppgave. Men jeg var bastant, og kom fram til at selv om jeg har spilt alt av Final Fantasy før, er det over 20 år siden jeg tok for meg alle når de kom ut på PS1 bækk-in-the-dei.
Så da falt det helt naturlig at Final Fantasy I Pixel Remaster er først ut.
Bare for å ha det sagt; jeg ELSKER denne serien. Mekanikken, lore, monstre, musikken, alt. Alle er like, men alle er forskjellige på sitt vis, og alle har øyeblikk de skinner best i. Fantastiske historier og karakterer, værstinger, slemminger og søte smådyr man kan ri på.
Vel, alle untatt FFI. Her snakker vi basic. Historien starter med en ganske enkel tekst-på-bakgrunn. Verden er i krise! Blablabla krystaller, blablabla ødelagt, blablabla du må redde verdenen. Jawohl. Du starter altså med 4 ukjente, og ikke navn- eller kjønngitte karakterer. Du velger mellom såkalte presets for navn, eller å navngi de selv. Jeg tenkte at akkurat her har det veldig lite å si, og kjørte på med forhåndslagde navn. Og selv om jeg har fullført dette spillet for en stund siden, og var veldig investert, husker jeg kun min "hovedkarakter" Andii.
Alle heltene er stumme helter. De sier aldri et ord, og man kan heller aldri velge hva de skal si. Litt som Link, egentlig, og det kan jeg respektere. Link er en sabla god mann. Gutt. Tenåring. Multitidslinjeperson. Link.
I tro tradisjon(selv om FFI started denne tradisjonen) starter du rett utenfor en landsby og et slott. Du vandrer inn som om du eier plassen, og finner fort ut at prinsessa i landet er kidnappet av selveste Bow- eh, Garland. En mektig kriger som har begått landsforræderi. Kongen og dronninga aner ikke hvem du er, eller hvor du kom fra, hva i pokker du gjør i slottet deres, eller hva klokka er, men de setter altså deg og dine på saken om å redde prinsessa. Som takk for dette skal de gi deg heder og ære. Og fikse en bro.
Final Fantasy startet som et tradisjonelt Level-basert RPG med diverse klasser. I FF1 kan du velge klasser for alle 4 karakterene dine når spillet starter, men du får ikke lov til å endre dette i etterkant. Dersom du satte alle til å være Thief, er det litt på deg at du ikke gjør det så godt i spillet. Jeg satte mine til Warrior, Thief, White mage og Red Mage. Red Mage er en helt på det jevne blanding av Helbreder og "TA FYR DIN FORBA-". Du skjønner hva jeg mener. I motsetning til senere spill i serien, har magikere spell-slots, litt alá Dungeons And Dragons(eller Baldur's Gate 3, som dere sikker vet mer om). Du kan, såvidt jeg husker ikke kjøpe Ether eller noe slikt for påfyll av mana, men får det tilbake ved å hvile. Høres det kjent ut, BG3-fans? For det er jo løst basert på DnD dette og, vett!
Nå er ikke magi så sabla viktig i denne tittelen at det gjør noe uansett, fordi saft suse så lett FFIPR er i forhold til den infernalske porten til PS1 i "Final Fantasy Origins" pakken her på berget. Det er et par fiender som er immune mot fysiske angrep, men det er ikke rakettforskning som skal til for å skjønne at akkurat de må du bruke magi på. Badabing badabom.
Så, heltene setter ut for å finne Girlander. Det gjøres VELDIG fort, for han holder jo til i den ene plassen man kan dra på på denne halvøya, foruten forutnevnte landsby og slott. Og det går ikke lang tid før prinsessa er redda, og du bfår halve kongeriket, og en fikset bro. Kongen og dronninga antar at siden dette var ingen sak for deg, så tar du like greit hele verden samtidig. Sant? Gir fullstendig mening. 4 hellige kammer som rommer 4 hellige krystaller, og som sådan; 4 legendariske beist som vokter herligheten. Det lukter også én stk mesterhjernet bak gardinen, men vi kommer dit.
4 erkebeist senere, kommer vi tilbake til knugen og drona, og åpner hovedkammeret. Da blir vi naturligvis sendt 2000 år bak i tid og møter Jesus. Eller, Garland da, som han heter. Hovedslemmingen bak gardinen! GISP!
Han overlevde jo naturligvis, og dro tilbake i tid for å ta over verdenen på den måten istedenfor. Men så er spørsmålet hvilke regler spillet følger for tidsreise. For om han er her, så kan han jo ikke være der, som gjør at han ikke kan være her, osv. osv.
Vel, uten å gå FOR LANGT i spoiler-territoriet til et 30+ år gammelt spill, så er ikke Garland den vanskeligste å ta knekken på heller, og verden er ikke lenger i harnisk.
HURRA.
Final Fantasy I er kanskje ikke det beste i serien. Det er kanskje et av de kjipeste spillene i serien, men det la en viktig grunnmur for fortsettelsen. Alt fra systemer til musikk, og forskjellene mellom verdenen og kamper. Klasser og magi. Det meste er i denne tittelen fra 1987, og selv om det er mangler, og en story som er latterlig kjedelig(Som er helt innafor når spillet kom ut på NES i 1987, og begrensningene var enorme). FFI er helt ok.
5/10.
Alt i alt brukte jeg 17 timer på tittelen. Howlongtobeat.com sa 17 timer for å runde, og 20 for å fullføre. Har jeg funnet alle kistene, drept alle monstrene, funnet alle hemmelighetene? Nei. Men det blir jeg heller ikke å gjøre. Jeg har folk å møte, plasser å være osv, og hopper heller videre til neste spill i backloggen.