Du er nå på SpillNorge.no – en plattform som samler alt av gaming i Norge!
Kortversjonen? Et helt nytt sosialt nettverk rundt gaming i Norge, hvor du kan følge og prate direkte med utviklere, spill, podcaster, youtubere, streamere og så mye mer – alt på samme plass.
Den litt mer lange versjonen er at dette er et forsøk på å sparke i gang en mer oversiktlig formidling av dataspill i Norge på – for lenge har det vært vanskelig å ha oversikt over det som skjer her til lands, å dele det du holder på med og å samle likesinnede!
Det har også vært et ønske om å samle informasjon på én plass, både fra publikum, bransje og pressen. Spesielt pressen!
I bunn av det hele har vi en plattform for å snakke sammen som burde være kjent for de fleste som har brukt Twitter, i tillegg til databaser over det som rører seg – og store planer for fremtiden.
Programmering og den daglige driften er det Erik Fossum (sjekk ut profilen min her), som står for (så klag til meg om det er noe som ikke fungerer), mens det flotte designet er lagd av Morgan Bro!
Et bittelite team, med andre ord!
SpillNorge er gratis å bruke, og er helt avhengige av deres støtte for å kunne fortsette å drive SpillNorge, så vi blir veldig glad om du vurderer å gjøre det.
Hvem som helst som synes dataspill er gøy! Er du spillfrelst? Spillformidler? Spillutvikler? Spillperson? Bli med da, vel!
(Og hvis du vil, kan du bli med på Discorden vår, der vi for eksempel prater om ting som ikke fungerer på SpillNorge.)
Stopp!
Kontoen din er personlig.
Ikke lag en konto på vegne av en podcast eller nettside eller gruppe eller spillselskap eller noe slikt.
Lag for DEG – du får mulighet til å opprette grupper etterpå, som du kan poste på vegne av og legge til medlemmer i!
Velg "Registrer deg her" og skriv inn brukernavn, e-postadresse og passord. Brukernavnet må være minst fire bokstaver og ikke inneholde mellomrom. Du kan sette et annet displaynavn etterpå!
Du vil få en e-post med en verifiseringslenke som må brukes før du får logge inn.
Profilen din er ditt ansikt utad, og gir deg muligheten til å dele om deg selv, skrive personlige blogger, bygge portefølje, legge inn arbeidserfaring, ferdigheter og mer.
Når du har logget inn for første gang må du velge profiltype.
Profiltypen gir litt forskjellig funksjonalitet på SpillNorge – som du kan lese mer om nedover i FAQ-en.
Spillinteressert: Alle som er spillinteressert og vil snakke om spill, finne spillinnhold, som vil vite om norske spill eller som kanskje lurer på hvordan bransjen er og vurderer å bli involvert!
Spillutvikling: Passer for alle som driver med spillutvikling på hobbybasis, semi-proft eller på heltid, eller andre ansatte i spillselskaper.
Spillstudier: De som går på skole, de som skal begynne på skole eller de som jobber med skoleprosjekter relatert til eller om spill.
Presse / Innhold: Redaktører, journalister, influensere, streamere, YouTubere, podcastere og andre spillformidlere.
Uavhengig av hvilken profiltype du har så vil profilen inneholde det samme (vi bare viser litt forskjellig på siden, og kan føre statistikk på gruppene. Statistikk er bra!).
Her kan du skrive litt om deg selv og inkludere egentlig det du selv vil.
Denne delen inneholder også et område å sette inn arbeidserfaringen din, om du ønsker det. Du kan legge inn tidligere og nåværende arbeidsplasser – og fortelle litt om hver.
Du kan i tillegg legge inn både ferdigheter du har og teknologi/software som du føler du behersker.
Dette er viktig om du er på utkikk etter jobb – vi kommer til å bruke denne informasjonen til å matche deg med de som leter etter folk! (Jobbsenteret kommer om ikke lenge)
I porteføljen din kan du legge inn bilder fra spillprosjekter eller andre relevante ting. Du vil også kunne lage mapper og legge bilder i disse. Etter hvert vil du også kunne legge til videoer fra YouTube og andre tjenester her.
Du kan legge til beskrivelser per bilde og mappe som vises når noen klikker på de.
For å slette bilder klikker du på dem og velger det røde sletteikonet.
For å slette mapper klikker du på mappen og velger «Slett mappe».
Alle på SpillNorge får tilgang til sin egen blogg. Alle blogger har kommentarfelt.
Når du oppretter en blogg blir den lagret som en kladd automatisk. Du kan publisere den enten direkte fra kladden eller fra listen over bloggposter. Ingen andre enn deg selv ser kladdene.
Når du skriver eller redigerer en blogg kan du markere tekst for å formattere. Om du lager en ny linje kan du legge inn bilder.
Tips: Klikk på bildene etter du har lagt de inn for å endre plassering, legge til bildetekst eller slette bildet.
YouTube-videoer embeddes ved å ganske enkelt klistre inn hele lenken på en tom linje – så skjer resten automagisk!
For å redigere en blogg klikker du på de tre prikkene under bloggposten. Husk å lagre endringer!
Merk: Du har mulighet til å endre slug på bloggposten. Det vil si selve adressen: https://www.spillnorge.no/blog/[navn-på-bloggposten]. Om du gjør dette vil ikke tidligere lenker delt peke til bloggposten, så vær forsiktig!
De med utviklerkonto kan be om å bli verifisert. Dette gjøres i profilinnstillingene dine.
Verifiserte brukere vil kunne ta over utviklerteams, som igjen gir mulighet til å ta over spill på vegne av teamet – som så låser opp PR-senteret for det teamet. Mer om det lenger ned.
Verifiserte brukere trenger ikke godkjenning for å opprette spill.
For å bli verifisert må du sende inn et bilde, forklaring på hvem du er / hvor vi kan finne bevis på hvem du er, og en gyldig e-postadresse vi eventuelt kan kontakte deg på.
Å forsøke å verifisere seg under falskt navn vil medføre utestengelse.
Hjertet i SpillNorge – her har du oversikten over alt som rører seg akkurat nå, nyheter om norsk spillkultur og alt du følger.
I feeden får du opp alt brukerne av SpillNorge snakker om.
Du kan delta i praten, poste bilder, lenker eller annet gøy. Må det handle om spill hele tiden? Neida!
Under nyhetsfanen finner du de siste nyhetene som handler om spill i Norge, fra alle norske aviser og nyhetssider. Både pressen selv og alle andre brukere kan legge inn saker de mener passer inn under Presse- / Innholdssidene.
På SpillNorge kan du følge både brukere, teams og spill (og etter hvert enda mer!).
Du vil få opp postene fra de du følger, innhold fra favoritt-podcasterne/youtuberne/streamerne/skribentene dine, men også når spill blir oppdatert med datoer, det nærmer seg lansering og selvfølgelig også når spillet er ute!
Du kan administrere de du følger under profilinnstillingene dine.
I varslingsfanen får du opp når noen liker det du har skrevet, delt det videre, viktige meldinger fra admin og mer spesifikke varslinger som omhandler det du gjør på SpillNorge.no.
Om du er en ikke-verifisert bruker som oppretter et spill, vil du for eksempel få beskjed når det godkjennes.
Om du administrerer et team med spill lagt til, vil du få beskjed om pressen spør om kode til spillet ditt, godkjenne endringer på spill og andre forespørsler. Osv.
Utviklere har en del flere funksjoner på SpillNorge enn en vanlig bruker.
De som har utviklerkonto kan bli verifisert, ta over utviklerteams og spill.
De får også oversikt over presse- og innholdsskapere, kan laste opp koder til spillene sine og pressemeldinger for enkel distribusjon, og de kan legge til eller endre på spillinfo uten å trenge godkjenning.
Enten bli med i et team som allerede er tatt over, eller ta over et team selv.
Dette gjør du ved å bli verifisert, så be om admintilgang til teamet og så legge til spill eller spillprosjekter til teamet.
Spillbasen er oversikten over alle norske spill!
Alle kan legge til eller endre på spill. Nye spill må godkjennes før de legges til (blant annet for å sørge for at de møter kravene og ikke er duplikater), med mindre brukeren er verifisert.
Å legge til spill er enkelt: Bare klikk på "Legg til spill" inne på spillbasen!
Merk: Du kan ikke legge til spill via mobiltelefonen.
Det er viktig å skille på spill produsert i Norge og spill produsert av norske utviklere.
Spillbasen skal ha førstnevnte. Det holder med andre ord ikke at et spill produsert i utlandet har en eller flere norske utviklere på teamet (det er vel få som vil si at «Superhot» eller «Last of Us» er norske spill).
Dette gjelder også spill der norske studioer er support på utenlandske produksjoner. Et spill må være primært lagd her til lands, primært av utviklere som oppholder seg i Norge.
Merk: Om to personer jobber på et spill og én sitter i Norge, er det innafor. Samme med 2 av 4. Ut over det er det greit å spørre før du legger til.
Merk 2: Utviklerne av spillet må ikke være norske!
Merk 3: Spesialutgaver eller relanseringer av det samme spillet skal ikke legges inn. Endre heller det som allerede er der. Unntak er remastere eller remakes av spill, som legges inn som egne oppføringer.
Vi ønsker veldig gjerne at studenter som har lagd studentprosjekter eller de som deltaer i game jams legger dem inn. For eksempel studenter som deltar i konkurranser som Norwegian Game Awards eller utviklere som lagde noe til Global Game Jam!
I spillbasen er det mulig å sortere på slike spill. Vi håper at dette gjør at mange små prosjekter også legges inn i spillbasen!
Merk: Om spiller videreutvikles, husk å endre status!
Når du legger til et spill vil du gå gjennom tre sider for å legge til det som må være med, det som bør være med og det som kan være med.
Alle spill må ha minst tittel, hovedbilde, én plattform og én sjanger oppgitt.
Etter du skriver inn spilltittelen vil systemet foreta en grovsjekk om spillet eksisterer allerede. Du vil også kunne trykke på «IGDB»-knappen, som sjekker om spillet er oppført der – du kan i så fall hente inn infoen automatisk!
Du kan legge inn flere varianter av lanseringsdato. Du trenger ikke velge dag eller måned om datoen ikke er klar enda – eller det er uklart på andre måter.
Hovedbildet brukes på fronten av spillbasen, på teamsiden, som bilde når du lenker til spillet og i SpillNorge-feeden når du deler spillet der. Størrelsesforholdet er 16:9, men noe skalering skjer basert på skjermstørrelse og andre faktorer. Ikke bruk rammer, med andre ord.
Prøv å unngå tekst eller logoer som kan kuttes av. Spilltittel er uansett alltid med når noen ser hovedbildet.
Du kan legge inn opp til 14 skjermbilder eller YouTube-videoer (totalt) til et spill. Klikk og dra for å arrangere rekkefølge. Dra til søppelbøtten for å slette.
Du kan legge inn både norsk og engelsk beskrivelse (SpillNorge vil etter hvert få en engelsk utgave).
Du kan fylle ut enten norsk eller engelsk og så maskinoversette med knappen.
Legg inn lenker som er relevante for spillet. Dette kan være alt fra butikker å kjøpe spillet i (som Steam, Itch, eShop, PlayStation Store osv) til hjemmesider, sosiale kontoer (Instagram, Tiktok osv) og alt annet.
Vi sorterer automatisk hva som er hva, og lager egne knapper på riktig plass for deg.
SpillNorge vil også sjekke opp prisen på spillet i de forskjellige butikkene og se om det er på salg. Prisene oppdateres hver 6. time.
Plattformer og sjangere (gjerne flere av hver, om mulig) er påkrevd, men du kan også spisse spillets sjangere ytterligere med temaer. Disse legger til helt til slutt.
Legg veldig gjerne inn fylke. Mer statistikk!
Etter du er sikker på at du er ferdig kan du lagre spillet.
Om du ikke er en verifisert bruker vil spillet måtte godkjennes av en administrator, som passer på at spillet ikke allerede eksisterer eller inneholder store feil.
Du vil få beskjed når det er gjort, og du vil også kunne se spillets side i mellomtiden.
Husk at du også kan redigere spill som allerede er i spillbasen! Ser du noe som mangler, legg det til!
En oversikt over teams i Norge.
Her vil du kunne sortere og få en oversikt over alle norske podcaster om spill, norske spillutviklere, studentgrupper, YouTubere, Twitch-streamere, nettsider, foreninger og alt annet som holder på med spill!
Hvem som helst kan opprette teams! Vi skiller derimot på om teamet er spillutviklere eller ikke (se mer under).
«Team» er fellesbetegnelsen vi bruker på grupper, selskaper, samlinger, presse, innholdsprodusenter og i grunn alt som er enten hakket mer «offisielt» enn en brukerprofil eller som omhandler flere personer.
Det er i grunn du som bestemmer det. Teams kan være en podcast, enkeltmannsforetaket til en soloutvikler, et stort utviklerstudio, en YouTube-kanal, en forening, en bibliotekgruppe, en vennegjeng.
Når du oppretter et team spør vi om det er et utviklerteam eller ikke. Dette fordi utviklerteams har mer funksjonalitet knyttet til kontakt med presse og innholdsprodusenter.
Et utviklerteam opprettes som et «skall» med primærinfo og kan redigeres av alle fram til det tas over av noen.
Alle teams har beskrivelser, egen blogg og SpillNorge-feed, men kun utviklerteams har tilgang til PR-senteret – og ikke-utviklerteams har tilgang til å legge inn Spotify-lister, YouTube- eller Twitch-kanaler og RSS-lenker for å automatisk hente ut innhold som deles med de som følger teamet.
Ja! Er du admin på et team kan du klikke på profilbildet ditt for å poste som teamet, både i feeden, som svar på poster og i kommentarfeltene til bloggposter.
Ja! Er du admin på et team kan du legge til bloggposter som dukker opp på teamprofilen.
Legg til bloggposter ved å velge blogg-fanen inne på teamet. Der vil du også kunne administrere kladder og publisere/avpublisere blogger.
Merk: Påse at riktig team er valgt når du skal lagre bloggposten!
Lager du innhold som handler om spill, spillkultur eller slikt? Da trenger du et team!
Teams støtter alt fra podcasts og YouTube-kanaler til Twitch-streams og nettsider.
Å ha et team lar deg poste på vegne av det du eller dere driver med.
Du kan invitere flere brukere inn til å administrere teamet, og brukere kan følge teamet for å bli oppdatert ikke bare på det dere skriver, men også innholdet dere lager.
En bruker som følger deg vil få opp nye episoder i feeden sin, bli varslet når du går live og se det dere deler!
I tillegg til å kunne poste som teamet, ta imot følgere og legge ut bloggposter, vil du kunne legge til automatisk uthenting av det du eller dere lager.
Gå inn på innstillingene til teamet og velg «feed» – da kan du legge til flere feeder.
Pass på at det du skriver inn er riktig:
Spotify: Enten lenken til kanalen din eller ID-en.
YouTube: Kun kanalnavn. Ikke lenke.
Twitch: Kun kanalnavn. F.eks. «PressFireNO» eller «lvlupnor».
RSS: Lenke til feeden. Ganske rett frem.
Merk: Om du har for eksempel en podcast på Spotify OG en RSS-feed for den samme podcasten, ikke legg til begge to. Da dobbelpubliserer dere alt innholdet, og alle blir sinte, lei seg og redde.
Når en feed er lagt til, vil den lagres hos oss. Vi oppdaterer feedene omtrent hver halvtime, bortsett fra Twitch-strømmer, som oppdateres hvert femte minutt!
I teamsbasen kan brukere sortere på type teams, og dermed få oversikt over alle!
(Senere kommer en bedre oversikt over alt innhold fra alle innholdsskapere på SpillNorge)
Utviklere og teams går som hånd i hanske. Teamene er der dere samler informasjon, sprer ordet, tar over ansvaret for spillene på SpillNorge og håndterer presse og innholdsskapere.
Hvem som helst kan opprette teams, også teams som omhandler ditt virke! Ved å lage det selv får du langt mer kontroll på innholdet både på teamsidene og spillene dine.
SpillNorge er en åpen plattform hvor hvem som helst kan opprette både oppføringer for spill og for teams (som er fellesbetegnelsen for selskaper, prosjektgrupper, foretak, kanaler og lignende).
Fortvil ikke: Ingen kan poste på vegne av teams eller gjøre noe annet enn å legge til basisinformasjon uten videre.
Utviklerteams som ikke er «claimed» av utviklere er bare et skall.
Om du er en verifisert bruker kan du ta over team-sidene og legge til mer!
Først må du bli en verifisert bruker!
Dette gjør du under innstillingene på profilen din. Verifisering skjer ganske raskt om du har gitt god informasjon. Du kan bli kontaktet av administrator om noe er uklart.
Når du er verifisert vil du få en tag ved navnet ditt, og du vil kunne legge til spill uten å måtte få disse godkjent av administrator.
Etter du er verifisert kan du gå inn på teamprofilen og be om å få kontroll ved å klikke på de tre prikkene ved følgeknappen.
En SpillNorge-administrator vil godkjenne eller avslå forespørselen innen rimelig tid.
Som team-admin får du en rekke nye valg under innstillingene og på team-siden, og kan invitere andre til å bli admin.
Du vil blant annet få tilgang til PR-senteret, kan legge til bloggposter, poste på vegne av teamet, legge til spill og endre innholdet uten å måtte få endringene godkjent.
Du må først legge til et spill på teamet. Uten et spill.
Søk opp spillet i spillbasen - kanskje det eksisterer der fra før! - eller legg til et nytt spill.
Inne på spillsiden kan du klikke på "vis mer informasjon" og så legge spillet til teamet ditt.
Du vil da få kontroll over spillet på lik linje som en team-side, og spillet dukker opp i PR-senteret til teamet.
Merk: Du kan ikke legge til spill på et team uten å være administrator der.
Nei, når du har tatt over et spill vil du få ansvaret for endringer. Andre kan fortsatt forsøke å endre innholdet til spillet, men det er du (eller andre team-admins du har lagt til) som godkjenner eller avslår endringene.
Du vil også kunne se versjonshistorikken til spillet og se/endre til andre versjoner.
En vanlig bruker vil kun se team-sidene, og ikke kunne se administratorpanelet eller endre noe innhold.
En team-admin vil ha full tilgang til alt.
En SpillNorge-administrator ser det samme som en vanlig innlogget bruker, og har samme begrensinger. De har derimot tilgang til å moderere innhold dere publiserer offentlig, inkludert poster, blogger og spilloppføringer.
Teams du har tatt over vil få et PR-senter etter at du har lagt til et spill. Her kan du laste opp koder, få kontaktinfo til presse, influensere og innholdsprodusenter som har registrert seg på SpillNorge og sende ut koder og pressemeldinger.
Gå inn på PR-senteret under innstillingene til teamet. Du må ha admin-rettigheter og ha lagt til spill i teamet for at denne delen dukker opp.
Velg hvilket spill du vil administrere koder til i menyen og last opp koder ved å klikke « + Legg til kode».
Du kan også legge til mange koder på én gang ved å klikke på « +++ Legg til koder». Du vil da kunne laste opp en Excel- eller CSV-fil med en rekke koder.
Følg instruksjonene på skjermen nøye – du må skrive plattformnavn riktig! Vi sjekker om kodene er klare og gir deg en forhåndsvisning.
Du vil bare kunne laste opp koder til plattformer som spillet finnes på. Om riktig plattform ikke dukker opp – legg de til på spillsiden!
Etter kodene er lagt til vil du kunne administrere hver enkelt kode. Du er nå klar for å sende ut kodene.
Alle koder som legges til krypteres FØR de lagres i databasen vår. Ingen koder lagres i ren tekst, som betyr at det ikke er mulig å hente ut koder direkte fra databasen.
Kun team-admins og de dere deler kodene med her på SpillNorge kan be om å dekryptere og se kodene, som skjer enkeltvis og som må gjøres hver gang noen vil se koden.
Det vil med andre ord heller ikke være mulig å "hente ut" en liste med "avslørte" koder.
Ingen andre brukere, heller ikke SpillNorges administratorer, har mulighet til å se, legge til, fjerne eller endre på kodene. Siden kodene krypteres før lagring er det heller ikke mulig for SNs serveradministratorer å se kodene direkte i databasen.
Du kan legge til egne vilkår for kodene (for eksempel sperrefrister og andre begrensinger), som mottakeren må følge.
De som mottar koden må først klikke for å se vilkårene, så bekrefte at de godtar vilkårene før de får se koden.
Det er ikke mulig å se koden før vilkårene er godkjent.
Du vil kunne se om mottaker har godkjent vilkårene.
Det er to måter å sende koder på. Begge fordrer at du har lagt inn koder på forhånd!
I PR-senteret vil du kunne se alle pressekontoer og velge hvem som skal få kodene. Du kan sortere på type presse og søke opp personer.
Du kan velge så mange utviklere du vil skal få koder.
Der vil du også kunne lese om de ulike outletene og personene dersom de har oppgitt slik informasjon (som de burde). For eksempel kan kontaktene legge inn hvor mange følgere de har og hvor stor reach de har.
Når du er klar for å sende kodene klikker du på «Gå videre» for å ...gå videre. Du får da mulighet til å velge plattformer per kontakt.
Du vil få beskjed om du har nok koder per plattform lagt til.
Presse- og innholdsskapere kan be om å få koder tilsendt for spillene dine!
Disse forespørslene vil dukke opp i fanen «Forespørsler», hvor du vil kunne godkjenne eller avslå forespørselen og lese om den som spør om kode.
Personen som ber om kode må fortsatt godkjenne eventuelle vilkår du har knyttet til koden før de får se koden.
Disse vil få kodene i sin egen variant av PR-senteret.
De må klikke for å se vilkårene, så klikke for å godkjenne disse før de kan dekryptere koden. Det er ikke mulig for dem å se koden før de har godkjent vilkårene du har sendt.
De kan derimot avslå vilkårene - da blir koden frigjort slik at du kan sende den til andre. Personen har da ikke kunnet se koden på forhånd.
Det er heller ikke mulig for noen å avslå vilkårene etter å først ha godtatt de, eller å godta de etter å ha avslått.
Ja, i listen over sendte koder vil du kunne se status. Om en mottaker ikke har godtatt vilkårene enda, kan du ta tilbake koden ved å klikke på de tre prikkene til høyre og velge «Avbryt».
Du vil ikke kunne ta tilbake koden om mottakeren allerede har godtatt vilkårene (og dermed avslørt koden). Anse koden som brukt - og trekk eventuelt tilgangen på plattformen den tilhører.
I PR-senteret vil du ha muligheten til å skrive pressemeldinger etter at minst ett spill er lagt til teamet.
Pressemeldingen lagres som en kladd og kan publiseres på et senere tidspunkt. Det er ikke kommentarfelt på pressemeldinger, men kort informasjon om spillet og teamet legges automatisk til.
Du kan legge inn lenker, bilder og video på samme måte som i en bloggpost.
- YouTube-videoer legges til ved å klistre inn hele lenken til videoen på en ny linje.
Pressemeldingen får en egen underside som kan deles, og den blir automatisk gjort tilgjengelig for presse og innholdsprodusenter ved publisering.
Pressen og innholdsskaperne vil få opp publiserte pressemeldinger på sin PR-side.
En outlet er der du publiserer det du lager. Det kan være en nettside, avis, magasin, podcast, youtube-kanal, twitch-kanal, nyhetsbrev eller hva enn du måtte ønske.
En outlet må til for å vise hvem du representerer. Når spillutviklerbransjen skal vurdere hvem som får koder til spillene sine får de opp en liste over outlets, eller når du skal be om en kode.
En person kan ha flere outlets, for eksempel kan du være en freelancer for PressFire.no og journalist hos DinSide.no!
Finn spillet du ønsker en kode til i Spillbasen. Om spillet er tatt over av et team på SpillNorge vil det være en egen knapp for presse- og innholdsfolk under «Skaff spillet».
Du kan velge hvilken plattform du ønsker spillet til. Om plattformen ikke er lagt til spillet kan du be utviklerne legge det til ved å endre spillet.
Du kan ikke be om to koder til samme plattform for samme spill.
Utviklere kan også sende deg koder. Du vil da få en varsling om at en kode er tilbudt deg. Du vil også få varsling på forespørsler du har sendt ut.
Denne seksjonen kommer snart!
Du legger til nyhetsartikler i PR-senteret. Nyhetene må godkjennes av administrator.
Klistre inn en URL til nyhetssaken, da sjekker vi om den allerede er i systemet
Hvor artikkelen ligger spiller ingen rolle, men artikkelen må være på norsk og omhandle norsk spillkultur på en eller annen måte.
Obs: Ikke legg inn eldgamle artikler og nyheter. Dette er heller ikke plassen å dele tweets, youtube-videoer, podcaster, instagram-poster eller slikt. Kun skrevne artikler.
Du vil få beskjed om artikkelen godkjennes. Den dukker da opp i nyhetsfanen på forsiden.
SpillNorge er gratis å bruke! Men om dere vil, kan dere støtte oss slik at vi kan holde siden gående ved å oppgradere brukeren din her, eller om du er et selskap: Kjøpe reklameplass eller bli en sponsor av hele nettsida!
Vi håper du ser verdien i det vi gjør her og velger å støtte oss!