Tilbake til Ole "JourneyMan" Skogum

Switch 2: kalkulert risiko

Det er noe spennende med nye konsollutgivelser. Hva er nytt og hva er endret? Hva har ny konsoll å si for forbrukerne?

Slug:
switch-2-kalkulert-risiko
(dette vil endre URL-en på bloggposten)

Switch 2 har i mine øyne utfordret Nintendos identitet på flere vis. Nintendo har siden GameCube jobbet for familievennlig spillopplevelser og de har hatt mindre fokus på kraften sine konsoller har. De har bygget opp et solid merkenavn på akkurat dette. Alle vet hvem Mario, Zelda og Pokemon er og i en jungel av spill på både Xbox og Playstation så har Nintendo et stempel på trygge spillopplevelser for familie og barn. 

Å tenke innovativt har siden GameCube eraen vært med på å bygge Nintendo. Motion Controll på Wii, Dual Screen håndholdt i DS, 3D i 3DSen, To skjerm på hjemmekonsollen i WiiU og sist men ikke minst Switch 1 som både er håndholdt og hjemmekonsoll i en hybrid konsoll. Suksess og flopps har gått om hverandre. Switch 1 blir kanskje den mest solgte konsollen i sin levetid. spørsmålet er hvordan kan Switch 2 ta det neste steget?

Switch 2 directen viser at Nintendo går for power og det er kanskje ikke så rart. Med den kraften som Switch 2 har så vet Nintendo at barnevennlige spill som de alt spiller på Switch 1 går. Samtidig som det så går de etter et mer voksent publikum med mer voksnespill som krever mer kraft. Men dette har noen komplikasjoner for Nintendo:

Kraft koster!

Samtidig så koster det også å lage spillene. At spillene til Nintendo koster fra 500-1000kr er nok en naturlig del av at alt annet i samfunnet øker i pris. Den største kritikken til Nintendo er ikke konsollen eller spillene, men prisen. Jeg tror at dette er kalkulert risiko fra Nintendo og her er hvorfor:

I Switch 1 updaten 20.0.0 fra 29. April 2025 så kom det to nye funksjoner: Virtual Game Card og GameShare.

Virtual Game Card er at du kan ta dine digitale spill og lage et GameCard som kan deles mellom egne konsoller eller låne dem bort til en som er i din Nintendo Switch Online familiegruppe. 

GameShare er at en Switch 2 kan dele spill til andre switcher så man kan spille multiplayer med at bare Switch 2 har spillet.

Det disse funksjonene sier til meg er at alle får ikke råd til å kjøpe alle spill, men her er det muligheter for å spille sammen uansett. La meg forklare:

Med GameShare så kan det spilles sammen på et spill. Her deler Switch 2 spilleren spillet over WiFi teknologi og spiller multiplayer med andre Switch 2 og Switch 1 spiller uten det spillet. For å få  dette til så må en ha Switch 2 og spillet mens de andre kan bruke Switch 1 eller Switch 1 Lite. Her sier Nintendo at alle trenger ikke verken spillet eller Switch 2. Jeg tror at Nintendo har sett at prisene kan bli komplisert for familier med dårlig råd eller at familiene har flere barn. For at Nintendo kan ha samme identitet over at de skal være barne- og familievennlige samtidig som de går for kraft må de ha et system som gjør det lettere å bruke Switchene. Og dette kan være en god ide siden Nintendo Switch 1 kommer til å bli den mestselgende konsollene igjennom tidene. 

Virtual Game Card har samme tankegang. Dyr spill der alle ikke har råd til mange spill så er det å låne bort digitale spill via internettet er god ide. 

Disse to funksjonene kan skape et fellesskap med å spille sammen og låne bort spill. 

Jeg liker hva Virtual Game Card og GameShare er, men jeg tror dette er en kalkulert greier for at prisene skal være spiselige. 

fredag 16. mai 2025 16:19
Svar
0 kommentarer